Een goed huwelijk voor tevreden huurders.

Dirk Hohmann

Aannemersbedrijf Jaap Rasenberg

Dirk Hohmann van Aannemersbedrijf Jaap Rasenberg zorgt samen met Dianne Boomaerts en hun vakmannen voor het dagelijks onderhoud, mutatie-onderhoud en brandveiligheidsverbeteringen van Woonkracht10-woningen in Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam. “We komen dagelijks bij mensen over de vloer. Dat kan gaan om een voordeur repareren, een storing oplossen in een intercominstallatie of een keuken vervangen. Het doel is dat huurders van een fijne woonomgeving kunnen genieten. Daarom willen we ons werk snel en zoveel mogelijk in één keer en goed doen.

Dat vraagt om een goede samenwerking tussen Woonkracht10 en onze organisatie en de twee bedrijven die voor het dagelijks onderhoud zorgen in Zwijndrecht en Papendrecht. Sinds 1 juli 2019 hebben we een 3-jarige overeenkomst getekend met Woonkracht10. Dat is net een huwelijk, waarin je moet geven en nemen. En elkaar moet kunnen zeggen waar het op staat als er dingen niet lopen zoals het zou moeten. Uiteindelijk gaat het om de vraag: hoe tevreden is de klant met ons werk? Dit meten we regelmatig op verschillende manieren, en dat bespreken we met elkaar. Als het nodig is, passen we de werkwijze aan. Zo werken we steeds aan een fijne plek voor iedereen.”

Meten is weten
“We meten op allerlei momenten of we ons werk goed doen: hoe snel is de reparatie na melding gedaan en wat vindt de huurder van het werk van de vakman? Met de drie aannemersbedrijven en Woonkracht10 komen we regelmatig bij elkaar. Dan bespreken we die cijfers en bekijken we waar verbetering mogelijk is. We ontdekten bijvoorbeeld dat we niet flexibel genoeg waren in het verhelpen van elektrastoringen met een externe partij. Om onze dienstverlening op dat vlak te verbeteren, hebben we een elektricien aangenomen. 

Samenwerkingsvoordeel
Woonkracht10 als opdrachtgever zorgt niet alleen voor omzet voor ons bedrijf. De woningcorporatie is ambitieus op het gebied van digitalisering en data verzamelen. Daardoor hebben wij ook een professionaliseringsslag gemaakt in de digitalisering van onze bedrijfsvoering met nieuwe software. Daar waren we al mee bezig, maar de samenwerking veroorzaakt een vliegwieleffect. Ons bedrijfssysteem is gekoppeld aan dat van Woonkracht10. Zo komen onderhoudsmeldingen automatisch in ons systeem terecht en kunnen we meteen plannen. De huurder profiteert ervan: de onderhoudsman staat voorzien van de juiste informatie sneller voor de deur. 

Leren van elkaar
Dat effect gaat ook de andere kant op. De rol van de verhuurmakelaar is onlangs veranderd. Zij doen nu samen met onze uitvoerder de eindinspectie van een woning als een huurder vertrekt. We merken dat het technische kennisniveau van de verhuurmakelaars nog niet altijd gelijkwaardig is. Het zou voor ons gemakkelijker zijn om daar ons eigen voordeel mee te doen, maar zo werk je niet aan een duurzame relatie. Daarom kiezen we voor leren van elkaar.

Bewustwording
Dat is ook de reden dat Woonkracht10 klantenpanels organiseert en ons daarvoor uitnodigt. Het is voor de betrokken medewerkers een bijzondere ervaring dat zij huurders vrijelijk horen praten over hun werk, zonder dat ze iets terug kunnen zeggen. Daar heb ik het met hen ook over. Denk eens na waar dat negatieve gevoel van die klant vandaan komt en wat jij daar aan kunt doen. Dat is heel goed voor de bewustwording.

Stappen in samenwerking
Ik denk dat we in de samenwerking met de andere aannemers ook nog stappen kunnen zetten. Zo gaan we bij elkaar kwaliteitscontroles uitvoeren van de mutatiewerkzaamheden. Maar ik denk ook aan het op voorraad houden van bijvoorbeeld keukens die we bij elkaar kunnen afnemen. Of werkzaamheden van elkaar overnemen als het in de ene gemeente drukker is dan in de andere. Dan hoeft een huurder niet langer op zijn woning te wachten, heeft Woonkracht10 minder leegstand van woningen en hebben de aannemersbedrijven een meer gelijkmatige werkdruk. Kortom, nog meer win-winsituaties waar de huurder de komende jaren vast en zeker van gaat profiteren.”

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Per 1 juli 2019 heeft Woonkracht10 een 3-jarige overeenkomst voor het dagelijks onderhoud van haar woningen met:
• Zwaluwe Bouw- en aannemingsbedrijf B.V
• Constructif B.V.
• Aannemersbedrijf Jaap Rasenberg B.V.

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

PRESTATIES

Wat hebben we in uw gemeente
bereikt in 2019? De belangrijkste cijfers in grafieken.

HUURDERS & THUIS GEVEN

Onze huurders vertellen
wat 'Thuis geven'
voor hen betekent.

PARTNERS AAN 'T WOORD

Onze partners
vertellen over de samenwerking met Woonkracht10.

DOWNLOADS

Bekijk het hele jaarverslag en
de jaarrekening of lees ons bewonersmagazine Tien!

Extra informatie
Reacties

Wilt u op dit jaarverslag reageren? Of heeft u er een vraag over? Laat het ons weten.

versturen
Contactgegevens

Postbus 246, 3330 AE Zwijndrecht
Burg. de Bruïnelaan 97, 3331 AC Zwijndrecht

Telefoon (078) 620 20 00
communicatie@woonkracht10.nl
www.woonkracht10.nl

Kamer van Koophandel  23060266

We zijn geopend van maandag t/m vrijdag
van 08.30 tot 16.30 uur.